Andres Arrak on mures Euroopa
pensionisüsteemi jätkusuutlikkuse pärast (Lastetu
ühiskond pensione ei maksa (Õhtuleht, 31.07.2013)), kuid mulle
tundub, et see koer haugub pidevalt vale puu all. Kas tõesti on
paanikaks põhjust ja kas tõesti ootab tulevasi pensionäre murelik
ja masendav vanaduspõlv? Tundub, et senise ideoloogiaga ja süsteemi
muutmata võib see tõesti nii juhtuda. Kuid kas haiguse ravi saab
teostada tuginedes valele diagnoosile? Ehk teisiti öeldes tuleks
haukuda õige puu all, mille otsas ikkagi kass on.
Püüan
sõber Andrese seisukohti ümber kummutada tema enda toodud
riikidegrupi andmetega, pretendeerimata selles kiirartikliss mingile
teaduslikkusele või eriliselt sügavale uuringule. Kusjuures kasutan
täpselt samu andmebaase ning aegridasid. Samas ei tahaks teha
selliseid meelevaldseid tõlgendusi nagu: „
Kreeklane peabki nagu tumm leilis tööd uhama...“
Üheks
oluliseks probleemiks on siis ülalpeetavate osakaal elanikkonnast,
mis kõigub 2012 aasta andmetel (Age
dependancy ratio
2012 http://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.DPND)
56 protsendist Prantsusmaal (Rootsi 55%, Soome, Suurbritannia ja
Belgia 53%) kuni 41 protsendini Poolas (Tšehhis 44%, Ungaris ja
Luksemburgis 46%). Samas pensionisüsteemi või laiemalt sotsiaalsete
tugisüsteemide jätkusuutlikkuse seisukohalt on oluline dünaamika,
mis suunas ja kui kiiresti muutused toimuvad. Sama tabel näitab
valitud riikide lõikes, et alates aastast 2000 kuni 2012 on
ülalpeetavate osakaal kasvanud keskmiselt 1,4%, kõikudes valitud
riikide rühmas -5% kuni 6%-ni. See tähendab, et näiteks Poolas,
Rootsis, Norras on ülalpeetavbaid hoopis suhteliselt vähemaks
jäänud. Ilmselt jätkab ka tulevikus vananeva ühiskonna kontekstis
ülalpeetavate arv kasvamist, kuid seda tasakaalustab teiselt poolt
vähene laste arv, mis vähendab noorte ülalpeetavate arvu. Ehk siis
me peame arvestama, et ülalpeetavate arv kasvab, kuid kasvu tempo
jääb loodetavasti 1-2% piiresse dekaadi jooksul (need numbrid
vajaks muidugi rahvastikuekspertide heakskiitu või ümber
lükkamist).
Nüüd
on tõesti küsimus selles, mille arvelt me siis selle
ülalpidamisvajaduse katame? Andres Arrak toob välja erinevad
probleemi lahenduse variandid ning pakub välja lahendusi:
- nihutada pensioni koormus (ja laiemalt kogu sotsiaalkoormus) solidaarselt ehk avalikult süsteemilt eraalgatuslike süsteemide poole;
- suurendada tööhõive määra ehk töövõimelise elanikkonna (15-74 4luaastat) tööturul laialdasem rakendamine;
- tuua sisse migrandid;
- pikaajalise tööpuuduse kahandamine;
- tõsta pensioniiga;
- suurendada töötundide arvu ja töö tootlikkusest.
Vaatame
nüüd, kas süsteemi tõepoolest ähvardab krahh ja kas muid
lahendusi polegi? Lisaks ühiskonna ülalpeetavatele on olemas ka
ühiskonna aktiivne osa, kes tegeleb ettevõtluse ning muu tegevusega
(näiteks ka avalik sektor ja MTÜ-d). Nüüd ilmselt jõuamegi
„laiskade kreeklaste ja eestlaste“ ning „üliusinate
luksemburglasteni“. Statistikaga võib kõike tõestada aga väga
keerukas on tuua statistiliselt arvutatud tootlikkus näitama
inimeste usinust või laiskust, sest selle tootlikkuse juures on
oluliseks näitajaks hinnatase. Tootlikkus on võrreldav ainult
võrdsetel tingimustel ehk siis võrdsel hinnatasemel (nii kaupade
teenuste kui ka tööjõu hind peab olema võrdne). Seega on
suhteliselt mõttetu võrrelda sakslase, kreeklase, luksemburglase
või eestlase statistilist tootlikkust kui hinnatasemed on erinevad.
See ei näita väga palju inimeste laiskuse või tubliduse kohta.
Oluline on aga ülalpeetavate kontekstis küll tootlikkuse kasv
aastate lõikes.
Kui
meil (laiemalt siis Euroopas) on liigi pool ülalpeetavad, siis
ülalpidajate tootlikuse kasv peab olema vähemalt kaks korda kiirem
kui ülalpeetavate juurdekasv. Sellisel juhul peaks järgi jäänud
ülalpidajad toime tulema ülalpeetavatega. Nagu siis viimased kümme
aastat on näidanud, on ülalpeetavaid juurde tulnud 1,4% ja samal
ajal on tootlikkus kasvanud keskmiselt 20,7%, kasvades erinevates
riikides väga erinevalt: 0,6% Itaalias ja 2,2% Luksemburgis ning
ulatudes 50,7% Poolas ja 58,6%-ni Eestis.
Nagu
näha, on tootlikkuse kasv viimase 12 aasta jooksul olnud 15 korda
kiirem kui ülalpeetavate juurdekasv, mis tähendab seda, et
ühiskonna võimekus oma ülalpeetavaid ülal pidada on kasvanud
mitte kahanenud ning tänu tehnoloogia arengule kasvab see võimekus
ilmselt lähisajandil märgatavalt kiiremini kui on ülalpeetavate
juurdekasv. Lähtudes sellest peaks olema kõige efektiivsem just
pay-as-you-go
pensionisüsteem.
Milles
aga siis probleem? Probleem on selles, et meil on kõrge tööpuudus
ehk ülalpidajaid on vaja ülal pidada ning teiseks probleemiks on
kasvava efektiivsuse tingimustes toimub kapitali akumulatsioon ehk
siis sellest jagu saamiseks on vaja vähenevate ülalpidajate
olukorras pidevalt tõsta efektiiset maksukoormust ja kasvatada
maksusüsteemi progressiivsust (mis kipub muutuma regressiivseks).
Maksukoormuse kasvatamise asemel võib muidugi kasutada ka valitsuse
defitsiitset kulutamist (mis oleks ka õiglasem), kuid see nõuab
valitsuste suveräänset rahapoliitikat, mida euroalal ei ole.
Kokkuvõtteks
siis Arraku ettepanekute krtiitika:
Nihutada
pensioni koormus (ja laiemalt kogu sotsiaalkoormus) solidaarselt ehk
avalikult süsteemilt eraalgatuslike süsteemide poole;
Sellise
ettepaneku tagajärg on ilmselge solidaarsuse vähenemine ehk siis
see põhjustab tuleviukus tohutuid pensionilõhesid. Ma ei usu, et me
sellist tulevikku tahame. Juba tänases kontekstis, kus meil on
kogumispensioni süsteem tasub meenutada rahva pahameelt
pensioniindeksi üle. Ikka ja jälle küsitakse, et miks alla
keskmise palka saav inimene poeab töötama mitu aastat ühe
pensionistaazi aasta eest. Nagu juba eelpool öeldud peaks tegelikult
tagasi minema pay-as-you-go pensionisüsteemi juurde ja
kogumispension võiks olla puhtalt eralõbu, mitte kohustuslik.
Suurendada
tööhõive määra ehk töövõimelise elanikkonna (15-74 4luaastat)
tööturul laialdasem rakendamine ja pikaajalise tööpuuduse
kahandamine;
See
ettepanek on väga õige ja kohane! Paraku on tööpuudus meil kõrge
ja keegi ei taha kuulda juttu töökohtade loomisest. Nagu eelpool
toodud on tööviljakus viimasel 12 aasta jooksul kasvanud 15 korda
kiiremini kui ülalpeetavate arv, mis tähendab, et kõigile ei saagi
tööd jätkuda kui ei toimu suuremat ümberjagamist (maksu tõusu),
tööaja lühendamist või valitsuse defitsiitset kulutamist.
Igatahes selle teemaga tasub tegelda ja siin peitub ka võti heaolu
kasvuks. Samas võimaldab tänane tööhõive määr ikkagi oma
pensionärid ülal pidada. Edusammud hõive valdkonnas aga lubaks
meil kõigil lihtsalt paremini elada.
Tuua sisse migrandid;
Pensionisüsteemi
jätkusuutlikkuse mõttes puudub selle meetme jaoks igasugune
vajadus. Olemasolev tööealine elanikkond jõuab oma pensionärid
ülal pidada ning tänu tootlikuse kasvule jääb seda võimekust
isegi pidevalt üle.
Tõsta
pensioniiga;
See
meede süvendab märgatavalt probleeme tööjõutrurul. Nagu nägime
ei ole probleemiks tööealiste võimekus pensionäre ülal pidada
vaid viimase aja probleemiks on tööpuudus! Miks peaksime seda
probleemi süvendama.
Suurendada
töötundide arvu ja töö tootlikkusest.
Töö
tootlikkuse suurendamine on positiivne eesmärk, kuid hetke olukorras
pole tarvis sellele eesmärgile oluliselt panustada. Konkurents
maailmaturul kannustab selle eesmärgi saavutamist piisavalt. Nagu
nägime on valitud riikides tootlikkus kasvanud viimase 12 aastaga
21%. See on olnud penionisüsteemi kontekstis piisav kasv, et tagada
ülalpeetavate ülalpidamine. Töötundine arvu suurendamine selles
kontekstis on ilmselgelt kohatu. Kasvava tööpuuduse tingimustes
suruda töötundide arvu kasvule süvendab ainult probleeme. Pigem
peaks käituma hoopis vastupidiselt. Tingimustes kus tootlikkuse kasv
ületab oluliselt ülalpeetavate arvu kasvu peaksime pidevalt
vähendama töötundide arvu.
Tabel: Ülalpeetavad ja tootlikkus
Riik | Vanadussõltuvuse määr 2012 | Vanadussõltuvuse määr 2000 | Vanadussõltuvuse kasv 2000-2012 | Tootlikkus h/eur 2000 | Tootlikkus h/eur 2012 | Tootlikkuse kasv % |
Holland | 51 | 47 | 4 | 41,3 | 45,6 | 10,4 |
UK | 53 | 53 | 0 | 34,5 | 39,3 | 13,9 |
Soome | 53 | 49 | 4 | 34,4 | 39,5 | 14,8 |
Taani | 54 | 50 | 4 | 45,3 | 52,7 | 16,3 |
Iirimaa | 50 | 49 | 1 | 39 | 51,3 | 31,5 |
Poola | 41 | 46 | -5 | 6,9 | 10,4 | 50,7 |
Rootsi | 55 | 56 | -1 | 37 | 45 | 21,6 |
Hispaania | 49 | 46 | 3 | 27,3 | 31,3 | 14,7 |
Portugal | 50 | 48 | 2 | 15 | 16,9 | 12,7 |
Norra | 52 | 54 | -2 | 65 | 69,7 | 7,2 |
Tshehhi | 44 | 43 | 1 | 9,3 | 13,3 | 43,0 |
Saksamaa | 52 | 47 | 5 | 37,3 | 42,4 | 13,7 |
EESTI | 50 | 50 | 0 | 7 | 11,1 | 58,6 |
Austia | 49 | 48 | 1 | 33,5 | 39,5 | 17,9 |
Itaalia | 54 | 48 | 6 | 32 | 32,2 | 0,6 |
Belgia | 53 | 53 | 0 | NA | NA | NA |
Ungari | 46 | 47 | -1 | 8,4 | 11,4 | 35,7 |
Lux | 46 | 49 | -3 | 58,7 | 60 | 2,2 |
Prantsusmaa | 56 | 54 | 2 | 40,7 | 45,4 | 11,5 |
Kreeka | 52 | 47 | 5 | 17,6 | 20,3 | 15,3 |
Kokku: | 26,0 | 392,5 | ||||
Keskmine: | 1,4 | 20,7 |
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar